Komunalni inspektor nije policajac. Šta je delokrug rada najčešće prozivane službe u opštini?

30. 09. 2024. – Komunalni inspektori igraju ključnu ulogu u očuvanju reda i kvaliteta života u lokalnim zajednicama, nadzirući sprovođenje propisa koji se odnose na komunalne usluge od suštinske važnosti. Međutim, građani često ne znaju tačno šta komunalna inspekcija radi i imaju pogrešne predstave o njenim ovlašćenjima. Zbog toga je neophodno da se kroz edukaciju i komunikaciju sa javnošću pojasne dužnosti ove službe, ali i da se istakne značaj preventivnog rada, saradnje sa drugim institucijama i uloga medija u podizanju svesti.

U nastavku ćemo, kroz razgovor sa komunalnim inspektorom Vladimirom Cvetkovićem, saznati više o svakodnevnim izazovima na terenu, najčešćim problemima sa kojima se inspekcija susreće, kao i o načinu na koji građani mogu doprineti unapređenju komunalnog reda u svojoj sredini.

Gospodine Cvetkoviću, možete li građanima i nama objasniti osnovne dužnosti i nadležnosti komunalnog inspektora, jer mi najčešće za sve što nije u redu smatramo da je kriva upravo ova služba?

Inspektor Vladimir Cvetković

– Naravno. Komunalna inspekcija u najkraćem, vrši nadzor nad primenom odredaba i propisa kojim se regulišu komunalne delatnosti. A komunalne delatnosti su delatnosti pružanja komunalnih usluga od značaja za ostvarivanje životnih potreba naših građana. Prema Zakonu o komunalnim delatnostima postoji 14 komunalnih delatnosti, a samo neke od njih su: snabdevanje vodom za piće, snabdevanje toplotnom energijom, upravljanje komunalnim otpadom, odvodnjavanje atmosferskih i otpadnih voda, upravljanje pijacama, grobljima, javno osvetljenje, delatnost zoohigijene, dimničarske usluge i ono što je javnosti pretpostavljam najzanimljivije održavanje javnih zelenih površina. Sve te komunalne delatnosti dužna je da obezbedi jedinica lokane samouprave. A mi kao inspekcija vršimo nadzor nad obavljanjem istih. Ako se svemu tome dodaju i povereni poslovi koji proizilaze iz Zakona o trgovini, zatim Zakon o oglašavanju kao i Zakona o stanovanju i održavanju zgrada, u jednom periodu čak i kontrola COVID mera, jasno vam je o kojoj se sve lepezi poslova radi i koliko je široka oblast nadzora komunalne inspekcije.

Sa kojim se problemima suočavate na terenu?

– Predrasuda je i neobaveštenost da sve potiče od komunalne inspekcije odnosno da smo mi ti koji treba da izvršavamo gore nabrojane komunale delatnosti ukoliko dođe do problema, pa otuda i nezadovoljstvo građana. Istina je da mi isključivo vršimo nadzor i nalažemo mere za otklanjanje nepravilnosti nadziranim subjektima, u najčešćem broju slučajeva JP „Kovinski komunalac“ Kovin. To je kao kada biste vi bili nezadovoljni vatrogascima što je negde nastao požar. Sa druge strane i dalje se pojednostavljeno misli da je inspektor neko ko šeta ulicom i piše neke kazne ljudima i tako rešava stvari. Prema Zakonu o inspekcijskom nadzoru, pisanje kazni je krajnja mera, dok okosnicu rada treba da čini preventivno delovanje i upoznavanje građana na to šta su njihove obaveze. E u tom delu i vi mediji ste instrument koji pomaže inspekciji i svima nama, što takođe predviđa zakon. A onda kada u krajnjoj meri želimo da napišemo prekršajni nalog nekom licu, suočavamo se sa problemom da nemamo njegove podatke, jer kao organ nemamo pravo da legitimišemo lica. To se u većim gradovima rešilo uvođenjem Komunalne milicije sa znatno većim ovlašćenjima u tom terenskom radu. Mi kao opština tu službu, na žalost, nemamo i to je veliki hendikep u smislu boljeg komunalnog reda. U najkraćem, imamo dva nivoa problema. Jedan je nedovoljno informacija kod građana šta je zapravo posao komunalne inspekcije, dok je drugi nivo problema sam stepen ovlašćenja i procedure koje sužavaju prostor za brže delovanje inspekcije.

Pojasnite malo na koji način kontrolišete poštovanje komunalnih propisa?

– Najčešće je to terenski inspekcijski nadzor kroz redovne, kao i vanredne inspekcije po prijavama građana. Proceduralno gledano primenjuju se propisi iz oblasti koju kontrolišemo, kao i dva proceduralna zakona, Zakon o inspekcijskom nadzoru i Zakon o opštem upravnom postupku.

Kakvo je stanje u prakse, koje prekršaje registrujete?

– Teško je egzaktno odgovoriti na ovo pitanje. Zavisi od doba godine, čak i od doba dana ako govorimo o npr. radnom vremenu ugostiteljskih i trgovinskih objekata ili paljenje vatre u večernjim satima. Ostavljanje građevinskog materijala na javnim površinama, ostavljanje poljoprivrednih mašina, zatrpavanje kanala za odvođenje atmosferske vode. Pred zimu imamo, nažalost, česte slučajeve da ljudi seku ulično drveće kako bi imali za ogrev.

Pomenuli ste da najčešće kontrolišete Kovinski komunalac, ali sa njima imate i saradnju. Kako se odvija saradnja sa drugim službama, policija, vatrogasci?

– Sarađujemo naravno, ali sam generalno stava da uvek ima prostora da se stvari pomere na bolje.

U kojim slučajevima komunalni inspektor može reagovati samostalno, odnosno bez prijave građana ili drugih pravnih lica i bez odobrenja viših instanci?

Uklanjanje posečenog granja, foto JP K.komunalac

Inspektor je samostalan u svom radu. Sam zapisnički konstatuje činjenice, prikuplja dokaze i odlučuje u upravnim stvarima donošenjem rešenja, odnosno prekršajnog naloga koje potpisuje. Upravo iz te samostalnosti proizilazi i eventualna krivična i prekršajna odgovornost inspektora. Može uvek reagovati samostalno ili kako vi kažete bez prijave građana odnosno kako zakon kaže „po službenoj dužnosti“. Jako je složen posao u tom smislu jer si „pod lupom“ od strane svih (i onih koji prijavljuju i prijavljene strane i trećih lica).

Koliko je komunalnih inspektora zaposleno u opštini Kovin i da li je taj broj dovoljan za obim posla i veličinu teritorije na kojoj vršite nadzor?

– Trenutno rade dva izvršioca, a s obzirom na široku oblast komunalnih delatnosti evidentno je da je to nedovoljan broj izvršilaca. Nadam se da će se kadrovskim planom za 2025. godinu imati u vidu ta okolnost.

Kakva je procedura da građani prijave nezadovoljstvo i tu prijavu upute komunalnom inspektoru?

– Prilično jednostavna. Građanin na praznom parčetu papira, potpuno besplatno, može na pisarnici podneti predstavku komunalnoj inspekciji i u njoj napisati sve što ima na temu problema u komunalnim uslugama ili komunalnom redu. Nakon toga se formira predmet i prikupljaju sve činjenice i pokreće postupak ili ako nema elemenata, odbacuje prijava uz obaveštenje stranci.

Nama su se obraćali građani sa konkretnim primedbama, vrlo često na nepropisno parkirana vozila na zelenim površinama, u parku, na biciklističkoj stazi, šta je još osim prijave građana potrebno da inspektor postupi na prijavljen prekršaj?

– Potrebno je da inspektor na licu mesta uoči navedeni prekršaj i isti fotografiše kao dokaz. Kasnije se preko Policijske stanice traže podaci o vlasniku vozila, nakon čijeg dobijanja se pristupa pisanju prekršajnog naloga. Pitanje parkiranja je mnogo šire pitanje. U svim mestima gde je to pitanje rešeno, znamo da postoji parking servis, službenici u žutim prslucima koji se šetaju određenim reonima konstantno i koji pišu prekršaje, kače ih na automobile, kao i pauk vozilo koje te automobile sklanja. Iskreno, nisam video komunalne inspektore kako sa torbama slikaju i pišu kazne, jer je jasno da taj sistem ne može biti dovoljno efikasan.

Da li komunalna inspekcija ima ovlašćenja da kontroliše rad JP „Kovinski komunalac“ po pitanju čišćenja ulica, održavanje parkova i zelenih površina, odvoženja smeća?

– Da. Zapravo u najvećem broju slučajeva naš nadzor se odnosi na kontrolu rada JP „Kovinski komunalac“ Kovin. To je i logično jer je gotovo 90% komunalnih delatnosti povereno upravo njima kao Javnom preduzeću.

Posle uklanjanja granja, put mora da se očisti. Foto JP KK

Godinama unazad ne rešavaju se problemi divljih deponija čak je sve više i više. Osim bahatosti i odsustva osnovne kulture kod pojedinih građana na koje još probleme nailazite pri rešavanju problema divljih deponija?

– Divlje deponije su u nadležnosti inspektora za zaštitu šivotne sredine, ali upravo i ovo vaše pitanje ilustruje da ljudi pitaju komunalnu inspekciju nešto za šta ona nije nadležna. Na toj edukaciji zajedno treba raditi.

Da li imate predloge za poboljšanje komunalnih usluga ili propisa kako bi se smanjio broj prekršaja?

– To su dve odvojene stvari. Ako govorimo o poboljšanju komunalnih usluga, potrebno je u svakom smislu ojačati kapacitete Javnog preduzeća, dakle i infrastrukturno i kadrovski i organizaciono. Pružiti im podršku svake vrste. Bez njih se ne može, a njihov rad je u službi svih nas. Verujte mi da ljudi daju sve od sebe u jako teškim uslovima, a sa druge strane sve većim obuhvatom poslova koje imaju. Paralelno sa tim, neophodno je da jedinica lokalne samouprave nastavi da ovom dinamikom izrađuje i finansira što više projekata izgradnje komunalne infrastrukture (atmosferske kanalizacije, vodovodne mreže, puteve, trotoare, uređenje grada). Deo pitanja koje se odnosi na smanjenje broja prekršaja, po mom mišljenju, iznad svega vezan je za podizanje svesti kod ljudi da je poštovanje propisa u interesu svih nas. U tom delu vidim ključnu ulogu vas medija.

Šta biste poručili građanima?

– Čuvajte naš grad, ne prljajte ga. To na kakvom je nivou uređenosti govori o svima nama. Ne bacajte smeće van posuda predviđenih za to samo zato što vas niko u tom trenutku neće videti. Do nas svih je, ne samo do inspekcije.

M. Ljiljanić

Podeli vest:
0 0 votes
Oceni
guest
0 Komentari
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments