15. 12. 2024. – Početkom decembra dvanaest učenika i dva nastavnika iz Srednje stručne škole „Vasa Pelagić“ iz Kovina krenuli su na putovanje u Albaniju, u grad Skadar. Domaćin im je bila Gimnazija „Jordan Misja“, a ova sedmodnevna razmena bila je deo projekta Prijateljstvo bez granica, podržanog od strane Regionalne kancelarije za saradnju mladih (RYCO), rekla nam je Biljana Gajić profesorka engleskog jezika koja je sa kolegom profesorom istorije Milošem Savićem vodila učenike,
Ciljevi projekta bili su jasni: podsticanje interkulturalnog dijaloga, izgradnja prijateljstva i promovisanje mira i pomirenja kroz kombinaciju obrazovnih i kulturnih aktivnosti. Tokom sedmice, učenici su imali priliku da upoznaju školu domaćina, učestvuju u radionicama i posete znamenitosti.
Prvi susreti i upoznavanje
Prvi dan započeo je srdačnim dočekom domaćina, koji su se ponudili, kako nam je rekao Jovan Deliblaćanin učenik i učesnik ove razmene, da im pomognu da ponesu kofere do hotelskih soba. Osmesi i reči dobrodošlice stvorili su osnovu za saradnju i druženje. Kako kaže Jovan on je na put krenuo sa predrasudama kako će ih primiti njihovi vršnjaci iz Albanije, obzirom da su druge nacije i vere. Međutim već pri prvom susretu sa vršnjacima sve predradsude su nestale, a kako nam je rekao na kraju putovanja rodile su se i nove ljubavi. Od prvog do poslednjeg dana domaćini su uvek bili sa nama, dodaje Jovan, što im je pružilo osećaj sigurnosti. Već sledećeg dana, kroz radionicu Language Café, učenici su savladali osnove jezika svojih vršnjaka i dogovorili pravila zajedničkog života tokom razmene. Organizovana je i radionica upoznavanja na kojoj su učenici stali u krug, kako nam objašnjava Petra Tarlać, učenik kod koga se nalazi klupko kanapa predstavi se i baci klupko narednom učeniku, držeći kraj kanapa. Učenik kome je klupko bačeno takođe se predstavi i sad on drži kanap, a klupko baca narednom učeniku. Na kraju predstavljanja i upoznavanja svi su učenici povezani isprepletenim kanapom, što po mišljenju naše sagovornice predstavlja neraskidivu vezu i međusobnu poveznost svih njih. Dan je završen igrama i diskusijama, gde su mladi iskreno razgovarali o svojim očekivanjima i iskustvima.
Kultura, istorija i pomirenje
Treći dan bio je posvećen rešavanju konflikata i temama mira. Naravno ponovo kroz igru, kako nam je objasnila Nikoleta Jovanović, dobili su različite vrste konflikata koje su morali ostalim učesnicima da objasne kroz pantomimu. Ova igra pokazala je da se različiti konflikti, bez obzira na poznavanje jezika, mogu prevazići i bez reči. Zajedno su slušali i albansku i srpsku muziku i zajedno se uz njih veselili. Igralo se albansko i srpsko kolo, upoznali su se i sa albanskom narodnom nošnjom, a naučila se i po koja reč albanskog. Što se hrane tiče kuhinje su nam jako slične, jedino im sarme nisu baš nešto, dodaje Petra, naše su bolje. Učenici su diskutovali i o važnosti tolerancije, a zatim posetili istorijski most Mesi i Nacionalni muzej fotografije Marubi, gde su otkrili fascinantnu kulturnu prošlost Skadra.
Četvrtog dana učesnici su obišli međureligijske lokalitete, razgovarajući o pomirenju i suočavanju s prošlošću. Razgovori na ovim mestima duboko su ih sve dirnuli. Pomogli su im da shvate koliko je važan mir i zajedništvo, bez obzira na razlike i na prošlost koju ne mogu da promene. Neki su po prvi put bili u džamiji, a obišli su i pravoslavne i katoličke hramove.
Aktivnosti koje povezuju
Sportski dan i poseta Umetničkoj galeriji Skadra, petog dana, omogućili su mladima da kroz igru i umetnost dodatno prodube odnose. Neda Jovanović i Ivana Obran pojasnili su nam jednu igru koja je po njihovom mišljenju ostavila veliki utisak na njih. Naime radi se o igri gde svi dobiju po jedan papirić koji su označeni markerom. Samo je jedan papirić prazan, onaj kod koga je prazan papirić stane u centar kruga dok ostali učenici oko njega međusobno pričaju, smeju se, dok se osobi u centru niko ne obraća. Ova igra pokazuje kako se osećaš kada si odbačen i kada si sam. Kroz ovu igru, kažu nam ove učenice, naučili su da niko ne zaslužuje da bude sam i odbačen i da u svakoj prilici prepoznaju onoga koji je usamljen i da mu pruže ruku i prihvate ga. Šesti dan obeležila je vođena tura Rozafa tvrđavom, gde su učesnici otkrili legendu o njenom nastanku i povezanost sa srpskim epom „Zidanje Skadra“. Kasnija vožnja brodom po Skadarskom jezeru bila je savršena prilika za opuštanje i refleksiju o proteklim danima.
Oproštaj i novi planovi
Na svečanom zatvaranju i oproštajnoj večeri, emocije su bile na vrhuncu. Učenici su razmenjivali utiske, kontakte i obećanja da će se prijateljstva nastaviti. Rastanak kao i svaki ni ovaj nije bio lak, pun suza i zagrljaja. Na ovom kratkom, ali nadasve ispunjenom putovanju, rodile su se i nove ljubavi. Razmena je podstakla uzajamno poštovanje i razumevanje, obogaćujući i srpske i albanske učesnike. Učenici su istakli značaj kulturne raznolikosti i sličnosti koje nas povezuju, dok je ceo događaj ostavio trajne uspomene na sve učesnike. Kako se približava druga razmena u Kovinu, učesnici s nestrpljenjem iščekuju priliku da nastave graditi mostove, slaviti zajedničke vrednosti i prihvatati nove mogućnosti za saradnju. Razmena u Skadru bila je više od putovanja – bila je to lekcija o uzajamnom poštovanju, razumevanju i građenju mostova među kulturama.
M. LJ.