Helsingor u Danskoj: Jedrenje na vekovnoj tradiciji i na negovanju sećanja

Naslovna fotografija: najava takmičenja, FB Helsingor Komune

08.08.2025. – Grad Helsingor ili engleski Elsinor, u Danskoj, nekada je bio poznata luka i brodogradilište, koje, nažalost, već decenijama ne radi. Ali, činjenica da je na Baltiku, na mestu gde brodovi uplovljavaju i isplovljavaju ka susednom švedskom gradu Helsingborgu, i dalje, čini da ljubitelji nautike itekako vole svoje more, a još više sete nose ka nekadašnjoj brodogradnji. I tu baš na obali, tik uz staru zgradu koja čeka restauraciju i prenamenu nekada upravne zgrade, podignuta je nova i moderna. Oni je zovu Kulturna luka. U njoj je smeštena biblioteka, sa salama za raznovrsne potrebe. Često su to druženja uz čitanje knjiga, nekada razgovori na stručne teme, a ima se o čemu razgovarati. U ovom ljupkom gradu, samo 40 minuta vožnje udaljenom od Kopenhagana, u jednom periodu svog života boravio je i sam Hans Kristijan Andersen. Sasvim je sigurno da je za neke svoje bajke, osim u karakterističnim uskim kućama sa sobicom na spratu, nalazio inspiraciju i u slikovitom i iz istorije istrgnutom dvorcu- Kronberg. Baš kao i nekoliko vekova ranije Vilijam Šekspir. Ko je čitao Hamleta možda je i zapazio rečenicu: „Gospodo, dobro došli u Elsinor“ koju je danski kraljević izgovorio. Otuda i engleski prevod originalnog imena koje je nastalo od reči hals, u značenju vrat ili uski prolaz. Jer, Helsingor je smešten na moreuzu Eresund, i kao takav bio je idelan za kontrolu uplovljavanja, mahom trgovačkih brodova. Danas je jedan od najprometnijih plovnih puteva koji spajaju Baltik sa Atlantikom.

Kralj Erik i kraljica Filipa

Grad je osnovao u 15. veku danski kralj Erik VII od Pomeranie, čija se voštana figura može danas videti u samom dvorcu. Tu u najužoj tački moreuza on je osmislio naplatu uplovljavanja svim brodovima, odnosno carinu. Dve trećine prihoda grada ostvarivalo se na taj način. A metod je bio genijalan: kapetan je trebalo da prijavi sve što se nalazi na brodu i da kaže kolika je vrednost tereta, a carinik je u ime kralja imao pravo po izrečenoj ceni da otkupi sve što se nalazilo na brodu – to je bio i više nego dovoljan motiv da se iskazuju realne vrednosti. Nije bilo moguće ni izbeći carinjenje. Sa dve osmatračnice bio bi uočen svaki brod, a onaj ko bi pokušao da izbegne bio je sprečen jakim topovskim paljbama. Ovaj metod naplate bio je zadržan sve do 1857. godine

Što se brodogradilišta tiče, ono je bilo okosnica života i razvoja grada. Počelo je sa radom krajem 19. veka, a u svom zenitu zapošljavalo je oko 3600 radnika, što je značilo isto toliko zbrinutih porodica. Radilo je sve do 1985. godine, kada je zatvoreno. U sećanje na ljude koji su obeležili taj jedan vek danas su izložene autentične fotografije inženjera, ali i običnih radnika graditelja. Za tu svrhu namenjen je ogroman prostor nekadašnjeg hangara, u koji su u duhu recikliranja i cirkularne ekonomije gradski oci omogućili da se starim nameštajem sala popuni za sedenje, a zidovi ukrase fotografijama. Danci vole da ovde provode večeri, popodneva, vreme za druženje, jer odmah pored je i Street food prostor, opet u nekadašnjem objektu brodogradilišta.

Helsingor stotinama godina unazad, slike izložene u biblioteci u Kulturnoj luci

Kada je zatvoreno brodogradilište, čitav prostor počeo je da dobija drugu namenu. Osim Kulturne luke, u nekadašnje korito brodogradnje usidren je Danski pomorski muzej – Maritime museum. On je svedok istorijskog vremena i ekonomske moći, ali je i mesto na kome se uči i upoznaje život mornara i pomoraca iznutra. To je mesto na kome ćete uvideti uticaj koje morepolovstvo ima na sve sfere života, od načina odevanja, preko filmova, junaka crtanih filmova… Na kraju, zar nije i Miki Maus prvo vozio brodić? Pa mornar Popaj?

Osim što je feribot linija između Helsingora i Helsinborga najprometnija linija ovog tipa na svetu, morska klima iako na samom severu, pogodna je za sve oblike nautike i zato nije neobično da je jedriličarstvo jako popularno. Jahting klub nije samo okosnica nautike, on je i jedan od partnera u projektu zelene ekonomije i smanjenju zagađenja. Snaga vetra i vode glavni su pogon za one koji žele da uživaju na vodi.

Ovog vikenda grad je pozvao sve ljubitelje vode i jedrenja na izvanredan događaj:

Najava takmičenja, FB Herlsingor komune

Helsingor danas veliki deo svog budžeta puni od turizma i od proleća do jeseni svaki je vikend rezervisan za neko dešavanje, saznali smo i mi tokom našeg boravka u okviru medijske posete zemljama EU, u okviru projekta Puls Evrope. S obzirom na dobru povezanost sa glavnim gradom, ali i sa susednim gradom u Švedskoj, računajući i avionsku saobraćajnu komunikaciju, ovo je mesto koje turisti vrlo rado posećuju.

Grad Elsinor lak je za snalaženje, arhitektonski isplaniran još od kralja Erika od Pomeranie, u svojim horizontalno i vertikalno zvezdasto raširenim ulicama, zato ako ponestane orijentacije uvek je tu jedan od tornjeva dvorca Kronberg, a onda je sve lako.

Violeta Živkov

0 0 votes
Oceni
guest
0 Komentari
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Scroll to Top