Kišnog dana u Kovinu, u jedinoj notarskoj kancelariji u gradu, u malom i zagušljivom hodniku nas desetoro čeka red. Napolju pljušti, unutra vreme stoji. Posle više od sat ipo čekanja, konačno dolazim na red. Rutinska stvar – potrebna mi je overa očitane lične karte za APR. Dokument je uredan, važeći, svakodnevno korišćen u banci, pošti, pa čak i na sudu.
Međutim, u trenutku kada službenica vadi ličnu kartu iz kopir-aparata, primećuje da je kartica malo naprsla. Tada počinje apsurd. Poziva me u kancelariju i hladno saopštava: lična karta je nevažeća i ne može biti overena. Na moje pitanje kako je moguće da je nevažeća samo kod njih, a važeća svuda drugde, odgovor se svodi na jednu rečenicu: „Vaša lična karta je nevažeća.“
Bez objašnjenja, bez uporišta u zakonu, bez trunke profesionalne radoznalosti da se građaninu razjasni problem. Druga službenica nosi dokument kod glavne beležnice, Tatjane Davinić koja u Kovinu posluje od 2019. godine. Posle nekoliko minuta vraća se sa istom porukom – nevažeća je. Rešenje? „Možda u Smederevu hoće da vam overe.“
Pokušavam da dobijem objašnjenje direktno od gospođe Davinić. Odgovor je isti, ponovljen više puta, uz očiglednu nezainteresovanost za razgovor. Na kraju mi se čak sugeriše da nemam pravo ni da budem u kancelariji. Poruka je jasna: „Nevažeća je i tačka.“ Zbunjеn, ali i ogorčen, odlazim u policijsku stanicu. Na šalteru druga priča. Lična karta se očitava bez problema, svi podaci su vidljivi. Zaključak policije: dokument je važeći, samo blago oštećen i ne mora se menjati.
Posle nekoliko dana, u Smederevu, notar bez ikakve dileme overava dokument. Uz kratko objašnjenje da je lična karta čitljiva i samim tim upotrebljiva, dobacuje i rečenicu koja boli: „Mora da ste se u Kovinu nekome zamerili… ili je jednostavno tako kad nema konkurencije.“
Upravo tu leži suština problema. Kada postoji samo jedan notar, granica između zakona i lične volje postaje opasno tanka. Građanin tada ne nailazi na servis koji mu pomaže, već na zid ćutanja i autoriteta bez odgovornosti.
Doći će vreme kada će Kovin imati više od jednog notara. Tada će se možda shvatiti da ljubaznost, objašnjenje i poštovanje, nisu stvar dobre volje, već profesionalna obaveza. Do tada, ostaje gorak utisak da u nekim kancelarijama dokumenti ne gube važnost zbog oštećenja – već zbog toga ko ih drži u rukama.
Miloš Ljiljanić
Potpuno opravdana i ispravna perspektiva. Delim potpuno identičan stav.
GOSPODJA NEMA VEZE S VEZOM
OVERAVA DOKUMENTA BEZ DA PROVERA INFORMACIJE I NAPRAVI JAKO VELIKI PROBLEM
NELJUBAZNA NEPROFESIONALNA