Iz Sloge u Predškolski krug. Vaspitačice iz kovinske opštine u novom sindikalnom organizovanju

Nezadovoljni radom Samostalnog sindikata vaspitači u predškolskim ustanovama osnovali su granski sindikat ASNS predškolskog vaspitanja i obrazovanjaJelena Captanić, vaspitač u PU Naša radost“ u Kovinu kaže „da se upravo iz studentske pobune rodila ideja da se radnici predškolskih ustanova ujedine. Potrebno je da se čuje  glas svakog radnika u predškolstvu, odnosno da se iznesu problemi koji su karakteristični za sve predškolske ustanove u Srbiji.“ Tako je osnovana Zajednica zaposlenih u predškolstvu „Predškolski krug“. „Aktivni član Predškolskog kruga je i naša predsednica granskog sindikata ASNS-a predškolskog vaspitanja i obrazovanja Mirjana Jovanović iz Aleksandrovca kao i većina poverenika iz ustanova uključujući i mene, kaže Jelena, dok su ostale kolege iz predškolske ustanove „Naša radost“ članovi novoosnovane sindikalne organizacije ASNS PU Naša radost Kovin“. 

Predškolski krug koji okuplja poverenike iz predškolskih ustanova iz desetak gradova u Srbiji, među kojima je i Kovin, zbog rada u lošim uslovima izašli su sa pet zahteva kako bi se rad u predškolskim ustanovama poboljšao. Da bi vrtići bili po meri vaspitača, deteta i roditelja mora se poštovati normativ, obezbediti uslovi za implementaciju inkluzivnog vaspitanja i obrazovanja u praksi, otvaranje novih vrtića kako bi se obezbedili uslovi za normalno funkcionisanje svake predškolske ustanove, zapošljavanje svih struktura u skladu sa zakonom i potrebama, ostvarivanje bezbednosti u svim objektima. Među zahtevima je i zaustavljanje korupcije i sprečavanje nenamenskog trošenja novca opredeljenog iz budžeta i zaustavljanje političkih (odnosno stranačkih) pritisaka u predškolskim ustanovama.

Fotografija glaskoncila.hr

Delatnost predškolskog vaspitanja i obrazovanja je na listi delatnosti od javnog značaja, međutim od svih zakona koji ovu delatnost prate, najsporniji je Zakon o štrajku u kome se direktno osporava pravo na štrajk zaposlenima u predškolstvu. Kad vaspitač stupi u štrajk dužan je da poštuje minimum procesa rada. Ovaj minimum obuhvata prijem i boravak dece, ishranu, negu, preventivnu zdravstvenu zaštitu, bezbednost dece i bezbednost objekta. To znači da se stupanjem u štrajk izuzima jedino vaspitno-obrazovni rad. Pravilnik kaže da je uskraćivanje vaspitno – obrazovnog rada vid zanemarivanja dece. Šta to znači? Ako dovedete dete u vrtić u periodu štrajka, pred vaspitačima je težak izbor između legitimnog prava na štrajk i dobrobiti deteta. Svaki vaspitač će uvek odabrati dobrobit deteta. Tako da je vaspitačima pravo na štrajk suštinski uskraćeno.

Zašto je vaspitačima važan normativ? Zato što kvalitet vaspitno obrazovnog rada, bezbednost i zdravlje dece i zaposlenih zavisi od broja dece u grupi i veličine prostora u kojima oni borave. Zato se traži poštovanje normativa u skladu sa zakonom i otvaranje novih vrtića.

Sve u svemu situacija u predškolskim ustanovama nije najsjajnija. Primere stranačkog zapošljavanja vidimo svuda pa i u predškolskim ustanovama gde se zapošljavaju preko rodbinskih veza ili stranačke knjižice, dovoljno je da ste poslušni i da ćete doneti par sigurnih glasova i da ćete, bez pogovora, ući u autobus kako bi dali podršku stranci (što ste mogli videti u našim uključenjima uživo), posao vam je zagarantovan.

Na osnovu svega što su izneli vaspitači i zaposleni u predškolskim ustanovama, jasno je da je predškolstvo u Srbiji suočeno sa brojnim izazovima, od nedostatka prostora i kadra, preko nepoštovanja normativa, do političkih pritisaka i nejednakih uslova rada. Uprkos tome, ono što ohrabruje jeste činjenica da se među zaposlenima budi svest o zajedništvu i potrebi da se njihov glas konačno čuje. Inicijative poput Zajednice zaposlenih u predškolstvu „Predškolski krug“ pokazuju da promene dolaze odozdo iz same baze, od ljudi koji svakodnevno rade sa decom i najbolje znaju sa kakvim se problemima suočavaju.

Samo udruženi, solidarni i spremni da otvoreno govore o stvarnim problemima, zaposleni u predškolstvu mogu očekivati da se njihov glas ne samo čuje, već i uvaži. Jer vrtići nisu samo mesta gde deca provode dan, to su temelji celog obrazovnog sistema, a oni koji te temelje drže zaslužuju dostojanstvene uslove rada, poštovanje i mogućnost da sami učestvuju u oblikovanju budućnosti svog poziva.
U vrtićima i zabavištima u opštini oko 600 mališana

Za radnu 2024/2025. godinu u objektu Kovin 1 upisano je 259 dece u 11 vaspitnih grupa, od kojih je 10 grupa celodnevnog boravka sa 244 dece i jedna vaspitna grupa sa 15 dece koja pohađaju pripremni predškolski program u poludnevnom boravku. U objektu Kovin 2 upisano je 154 dece u 7 vaspitnih grupa, od kojih je 6 grupa celodnevnog boravka i jedna vaspitna grupa sa 14 dece koja pohađaju pripremni predškolski program u poludnevnom boravku. U naseljenim mestima ukupan broj upisane dece je 208 raspoređenih u 10 vaspitnih grupa ( od toga je 67-oro dece mlađeg uzrasta, a ostalih 141 su deca pripremnog predškolskog programa. Ukupan zbir broja upisane dece na svim uzrastima za radnu 2024/2025. godinu iznosi 621 raspoređenih u 28 vaspitnih grupa.

Predškolski Edikt

Mi, zaposleni u predškolskim ustanovama u Srbiji, stojimo uz studente i podržavamo njihovu borbu za pravednije, slobodnije i bolje društvo. Studentska borba nije samo njihova – to je borba svih nas, borba za budućnost sve naše dece, za društvo u kojem će ona odrastati, učiti i živeti dostojanstveno. Svakog dana svojim radom učimo decu vrednostima slobode, pravde i zajedništva, jer verujemo da jedino tako možemo graditi društvo koje pripada svima. Osećamo odgovornost da podržimo one koji se bore za bolje i pravednije društvo.

Zbog svega navedenog i iz potrebe za ujedinjenjem zaposlenih u sektoru predškolskog vaspitanja i obrazovanja donosimo:

PREDŠKOLSKI EDIKT

O predškolskim ustanovama

Predškolska ustanova je zajedničko mesto za svu decu, roditelje i zaposlene, koja postoji da bi podržala celovit razvoj deteta i njegovo učenje. U ustanovi je važno negovati uzajamno poverenje i zajedničko dobro, a ne interese pojedinca. Verujemo u ustanovu u kojoj rad sa decom znači odgovornost i posvećenost, a ne privilegiju, i u kojoj pravila važe za sve jednako.

O zajedištvu
Predškolske ustanove su mesta gde zajedništvo predstavlja snagu koja nas povezuje. Zajedništvo nam omogućava da prevazilazimo prepreke i ostvarujemo ciljeve ujedinjeni u različitostima. Kroz saradnju i međusobnu podršku, gradićemo svet u kojem će svaki pojedinac doprinositi opštem dobru.

O solidarnosti
U predškolskim ustanovama solidarnost nije samo reč već vrednost koju svakodnevno negujemo. Kroz međusobnu podršku zaposlenih, roditelja, lokalne zajednice i dece stvaramo okruženje u kojem niko nije sam, gde zajedno učimo, rastemo i pomažemo jedni drugima. Naši vrtići nisu skup pojedinačnih interesa već zajednica u kojoj delimo odgovornost za srećno i podsticajno detinjstvo svakog deteta.

O slobodi
Predškolska ustanova je mesto gde zaposleni, roditelji i deca stvaraju okruženje slobode, poštovanja i zajedništva. Sloboda znači da svako dete može da se igra, istražuje i izražava svoje misli i osećanja, dok odrasli svojim primerom i podrškom pomažu da se ta sloboda razvija. Poštujemo jedni druge, učimo zajedno i gradimo sigurno i podržavajuće okruženje u kojem svako dete može da raste srećno i slobodno.

O pravdi
Pravda je temelj svakog društva, pa i sigurnog i srećnog okruženja za svu decu i odrasle u predškolskoj ustanovi. Pravila treba da budu pravedna i jednaka za sve – decu, roditelje i zaposlene. Odluke donosimo odgovorno i u najboljem interesu deteta, vodeći se poštovanjem, dijalogom i saradnjom, a ne ličnim interesima. Svi u ustanovi imaju pravo da budu saslušani i da se prema njima postupa sa jednakim uvažavanjem.

O dostojanstvu
Predškolska ustanova je mesto u kojem se poštuje dostojanstvo dece, roditelja i zaposlenih. Svako ima pravo da izrazi svoje mišljenje i osećanja bez straha od poniženja ili omalovažavanja. Verujemo u okruženje gde se trud, znanje i stručnost cene više od slepe poslušnosti, gde se zaposleni osećaju uvaženo i gde se njihov doprinos vrednuje. Samo u takvom okruženju deca uče da rastu sa samopouzdanjem i poštovanjem prema sebi i drugima.

O znanju
Znanje je temelj napretka celog društva. Zalažemo se za predškolsku ustanovu u kojoj su učenje, istraživanje, stvaralaštvo i kreativnost osnovni principi rada. U ustanovi se deci pružaju prilike da otkrivaju i stvaraju kroz igru i iskustvo, postavljanjem temelja za celoživotno učenje. Obrazovanje i stručnost zaposlenih moraju se negovati i vrednovati, a predškolska ustanova treba da bude mesto rasta, a ne prostor za površnost i formalnosti.

O detinjstvu
Detinjstvo je neponovljiv period života u kojem se postavljaju temelji ličnosti, vrednosti i pogleda na svet. U predškolskim ustanovama deca imaju pravo na detinjstvo ispunjeno ljubavlju, radošću, slobodom i igrom. Verujemo u detinjstvo bez žurbe, bez pritisaka i očekivanja odraslih koji ga oduzimaju. Zalažemo se za okruženje u kojem se poštuje tempo svakog deteta, njegova radoznalost, potreba za igrom i otkrivanjem sveta.
Naš posao je da čuvamo i negujemo detinjstvo – da budemo njegovi saveznici, a ne upravljači. Jer dete koje odrasta u sigurnosti, prihvaćenosti i poštovanju postaje čovek koji gradi društvo istih vrednosti.

O budućnosti
Neka ovaj edikt bude naša obaveza i naše obećanje jedni drugima – da ćemo graditi predškolske ustanove koje pripadaju svima, gde će svako dete moći da sanja velike snove. To će biti mesta u kojima će pravda, poštovanje i sloboda biti temelji rada, gde će svi odrasli raditi u najboljem interesu dece, a ne obrnuto. Zajedno stvaramo vrtiće u kojima svako dete ima pravo da raste, istražuje i mašta o srećnoj budućnosti.

 

M. Ljiljanić

Naslovna fotografija portal N1 protest vaspitača

0 0 votes
Oceni
guest
0 Komentari
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Scroll to Top