Piše: Violeta Živkov
Da li vam se dogodilo da preko neke fejsbuk ili instagram stranice poručite robu i da umesto poručenog artikla dobijete nešto sasvim deseto?
Recimo: poručite neki odevni predmet, slika sa profila vodi vas u inbox, tamo postavite sliku onoga što želite i pitate ima li na stanju. Prvo dobijete generisane poruke tipa kako da ti pomognemo; nismo sad u mogućnosti, javićemo se i tako dalje. Onda se i jave, kažu može i vi date podatke. Roba stiže brzom pošttom… tri do pet radnih dana i sve super. Onda, nekog od tih dana, kurir donese robu, platite, jer ste rekli platićete pouzećem, kurir ode, vi presrećni požurite da otvorite, a ono?! Niti je taj artikal, niti je taj broj, niti je taj kvalitet, ako je pisalo dva, bude jedan. I dok tako ljuti pišete da hoćete da vratite, neka osoba s druge strane, koja se ni predstavila nije, niti je dala broj telefona, kaže kako je greškom „devojka spakovala“, ali zakazaće kurira da vratite. Vratiće pare koje ste dali za robu, a poštarinu? E, pa to ste dali kuriru!
Možete da vratite, a vrlo je čest slučaj da vam na poruke i reklamaciju više i ne odgovaraju ili vas još i blokiraju.
Na fejsbuku postoji nekoliko stranica gde prevareni kupci upozoravaju druge na određene profile i iznose svoje slučajeve.
Gold shop online, recimo se pominje u svim grupama. Ili pod tim imenom ili pod drugim profilima. Zajednički imenitelj im je Milan Milosavljević, pošiljalac fizičko lice iz Belanovice, sa adresom Belanovica bb. I onda klupko počinje da se odmotava, a nesrećni Milan, ako uopšte postoji, pojma nema da nam svima šalje pakete sa podmetnutim sadržajem i da nas vara! Taj podatak ko je pošiljalac internet kupac sazna tek kad paket stigne. Na njemu je lažno ime, lažna adresa i unutra lažna roba.
Gold shop online je očigledno negde nabavio-/la kontigent bofl letnje robe, prugaste, ružnog dezena koje šalje umesto robe koju kupac poručuje sa slike na profilu.
Kako se zaštiti?
Možete uvek da prijavite da ste prevareni, ali se nemojte previše uzdati u to da će se pokrenuti ceo sistem da se pohvataju prevaranti. Najbolje je sprečiti.
Kada vas put za porudžbinu vodi u inbox profila, obavezno tražite da vam kažu ime i da vam daju broj telefona. Ako ne žele, to je znak da je u pitanju prevara. Oni od vas uzimaju sve podatke, imate pravo da znate ko je s druge strane i odakle su. Oni koji su korektni, reći će i moći ćete i telefonom da proverite stanje svoje pošiljke. Oni koji kriju nešto, kriju i identite i u adresu pošiljaoca stavljaju lažne podatke. Online šopovi koji vam pošalju potvrdu porudžbine na mail adresu su sasvim sigurno pouzdaniji, jer možete utvrditi o kakvim se prodavcima radi. Zato su uvek sigurnija varijanta od inbox-a.
Čitanje komentara ispod postova na profilu koji reklamira online prodaju, neće baš pomoći, jer sve nepovoljne komentare vlasnici profila brišu. Ali, pre nego što poručite, potražite grupe tipa prevaranti na internetu, crna lista online prevaranata… Videćete da se šablon ponavlja, a prevara ima svake vrste. Od sitnih krpica do iznajmljivanja stanova.
Internet je meka za svaku vrstu prevare i manipulacije, ali gledajte da se zaštitite, da ne biste dobili ružnu pidžamu umesto lepih pantalona sa slike.
Ne pitajate kako znam?!