Godinama se u Kovinu postavljalo pitanje zašto i neki veliki trgovinski lanci ne dolaze ovde, već izbegavaju ovo tržište? Onda je pre 15 godina Trgovinska kuća „Podunavlje“ iz Bačke Palanke otvorila svoje prve prodajne objekte i pokrila njima celu opštinu. Poslednjih godina svedoci smo da i drugi trgovinski lanci, koji su ranije govorili da im je Kovin malo tržište, sada vide u Kovinu potencijalne korisnike. Uz Gomeks i Ideu koji su već tu, Univerexport otvara svoj prvi prodajni objekat, a kako se čuje, uskoro bi trebalo da to uradi i Maxi.
Uvažavajući činjenicu da su oni ipak prvi ovde došli i prepoznali ovo tržište, zamolili smo za razgovor Ivanu Grubišu iz marketinga AD „Podunavlje“ da nam iz ugla ovog lanca pojasni razmišljanje velikih trgovina:
-Činjenica je da sve više velikih trgovinskih lanaca ulazi u manje, ruralne sredine, koje mi svakako doživljavamo kao naše primarno tržište. Ovo je tendencija, ne samo u Kovinu već i u drugim sredinama i lokalnim tržištima na kojima poslujemo. S tim u vezi, možemo da kažemo da smo mi na neki način već i navikli na tu lokalnu „borbu“ sa velikim lancima koja je sve učestalija, – rekla nam je Ivana, odgovarajući na pitanje o konkurenciji.
–Mi, u AD „Podunavlje“ zaista se trudimo da konkurenciju posmatramo sa jednog drugog aspekta jer nas zdrava konkurencija tera da učinimo korak više u unapređenju naših usluga i prodaje.
Prirodno je da potrošači, pa makar to bilo samo iz radoznalosti, po otvaranju novog trgovinskog objekta (posebno u manjim sredinama) u prvim danima odlaze i istražuju šta je to novo što mogu da pronađu ili po povoljnijim cenama nego što su to radili do sada. Iskustvo, koje nije malo, nam do sada pokazuje da se ti isti potrošači u velikoj meri vraćaju kod nas.
Po Ivanininm rečima, „Podunavlje“ karakteriše velika geografska razuđenost jer se 138 maloprodajnih objekata nalazi širom Srbije, u najrazličitijim geografskim i demografskim sredinama. Od severa gde su objekti u okolini Sombora, preko Bačke Palanke, Novog Sada, Pančeva i Kovina pa sve do Kragujevca ali čak i južnije, do Rekovca.
–Nas karakteriše velika fleksibilnost i prilagodljivost lokalnoj sredini i stanovništvu i to je svakako jedna od komparativnih prednosti i nešto što nas diferencira od velikih sistema. Razvili smo sposobnost veoma brzog prilagođavanju i naše komšije to veoma brzo prepoznaju, – marketinški vešto opisuje preduzeće Grubiša, dodajući:
–Druga stvar koja je takođe jako važna jeste usluga odnosno, komšijski odnos koji naši zaposleni neguju sa našim potrošačima i to je imperativ koji mi potenciramo. Zbog velike fluktuacije radnika u trgovinskom sektoru, veliki sistemi imaju ogroman zadatak, da zadrže kvalitetnu radnu snagu. Iako se mi suočavamo sa sličnim izazovima, ipak još uvek možemo da se pohvalimo sa našim trgovcima koji svoju lojalnost pokazuju dugi niz godina, a u nekim slučajevima čak i decenijama. Takav, komšijski odnos, teško može da se uspostavi u velikim trgovinskim formatima.
–Treća stvar, na koju su potrošači ipak najosetljiviji, jesu cene proizvoda. Zbog makroekonomske situacije u svetu ali i u Srbiji, inflacije koja se osećala najviše u poslednjih godinu dana, veoma smo pažljivo pristupali politici cena i trudili se da za naše potrošače obezbedimo povoljne, konkurentne cene, posebno u kategorijama koje su najzastupljenije u prosečnoj potoršačkoj korpi i to je vrlo lako uporedivo u odnosu na druge trgovinske sisteme.
„AD „Podunavlje“ iz Bačke Palanke obeležava 70 godina postojanja i 15 godina prisutnosti u kovinskoj opštini. Do sada su na području opštine otvorili ukupno 14 objekata, od toga samo u Kovinu šest. Takođe, društveno su prisutni u brojnim aktivnostima, a jedna od onih na koje su ponosni su novogodišnji paketići koji se obezbeđuju za decu iz socijalno ugroženih porodica. I još mnogo toga o čemu će biti sigurno reči kad se za to ukaže prilika, rekla nam je Ivana. Ali, isto tako nagovestila je i da potrošači mogu da očekuju veće pogodnosti u cenovnom smislu.
–AD „Podunavlje“ deo je jednog mnogo većeg sistema – Domaćeg Trgovačkog Lanca (DTL), koji pored nas broji još 13 trgovisnih kompanija i zajedničkom nabavkom, zajedničkim nastupom na tržištu svakako ćemo naše poslovanje unapređivati i to prenositi na naše krajnje kupce.
Od gospođe Grubiša još smo želeli da čujemo da li u konkurenciji velikih lanaca u jednoj maloj sredini poput opštine Kovin, kupci u toj utakmici trgovina mogu da očekuju bolje uslove i cene?
–Svakako očekujemo da će konkurencija, u skladu sa svojom strategijom i principima poslovanja, kupcima ponuditi određene pogodnosti prilikom kupovine kao i sniženje cena na određenim proizvodima, ali sve je to deo tržišne utakmice koju treba shvatiti kao šansu za unapređenje sopstvenog poslovanja i fokus staviti na zadovoljstvo krajnjeg potrošača, zahvaljujući kojima i postojimo dugih 70 godina.
U nadmetanju velikih sasvim je sigurno da će najveće posledice osetiti male trgovine, one koje zavise od drugih, velikih dobavljača, one koje su blizu prodavnica velikih sistema i one koje ne mogu da odobre povoljnosti koje to mogu sebi da dozvole trgovački sistemi.
V. Živkov